tisdag 10 november 2009

Möte med Ståthållaren

Igår var jag på slottet för ett möte med Ståthållaren angående de tilltänkta avspärrningarna kring Haga slott som jag tidigare skrivit om.
Sedan tidigare hade jag fått reda på att området inte är detaljplanestyrt och därmed kan Ståthållarämbetet faktiskt göra precis vad de vill oavsätt vad kommunen tycker. Känns lite olustigt enligt mig men så är det. Tack och lov är detta ett exceptionellt undantag. I vilket fall var utsikterna att kunna få dem att minska avspärrningarna minimala och jag hade i princip gett upp redan på förhand. Att det sedan med all tydlighet framkom att de väl tilltagna gränserna var Kronprinsessans högst personliga önskan och att "säkerheten" mer handlade om insynsproblem gjorde inte precis saken enklare.
Å ena sidna anser jag det mycket olyckligt att 7% av Hagaparken nu stängs av från allmänheten för två personers privata trädgård, men å andra sidan kan man förstå dem då de inte kan röra sig fritt utanför denna gräns. Utsattheten och känslan av ständig övervakning skulle iallafall göra mig galen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar