Den mycket efterlängtade första etappen av spårväg city är nu igång. Att på sikt knyta ihop innerstaden i en öst-västlig riktning från västra Kungsholmen ända till Lidingö är av största vikt. Speciellt när de nya stadsutvecklingsområdena vid Hjorthagen/Värtan samt Västra Kungsholmen står klara.
Lite smolk i bägaren är att S tyvärr fått ett smärre hjärnsläpp http://www.dn.se/sthlm/omstridd-sparvag-paborjad-1.990203 i frågan (jag gillar egentligen inte kraftuttryck men här kan man inte använda något annat ord). Tillsammans med Handelskammaren lobbar Jan Valeskog och Lars Dahlberg aktivt om att få stopp på det hela. Handelskammaren har i princip gått emot varenda kollektivtrafiksatsning i Stockholm sedan Hedenhös kom paddlandes efter att inlandsisen smält bort (bl.a Tvärbanan). Så fort en ny gågata planeras kan man även alltid räkna med att de är framme och försöker sabotera. Att alla de projekt som de försöker stoppa sedan blir succé (även för det lokala näringslivet) är inget de tycks ta lärdom av.
Jan Valeskog och Lars Dahlberg tillhör den gamla skolans bilvurmande betongsossar. De är båda även varma förespråkare av Förbifarten. Hur länge ska S låter dessa personer få representara sitt parti? Skönt att höra att första etappen ska stå klar redan innan valet. Jag hyste vissa farhågor att S motstånd även skulle dra ned oss i fallet när alla de Stockholmare som vill ha denna koppling nu vänder dem ryggen och röstar borgerligt.
En sak kan jag ge Valeskog. Och det är att det finns en viss risk att spårvägen blir för långsam för att fungera som ett alternativ ifall man ska ta sig hela vägen. En ev. lösning på detta kan vara att se över antalet hållplatser. Erfarenheter från andra Europeiska städer visar även att så inte behöver vara fallet (t.ex Freiburg och Budapest). Dagens moderna spårvagnar ska inte förväxlas med de vi hade på 50-talet. I vilket fall kommer denna satsning avsevärt underlätta vardagen för åtskilliga Stockholmare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar