torsdag 1 september 2011

Jag lämnar stadsbyggnadsnämnden för trafik- och renhållningsnämnden

Igår valdes jag av mp Stockholm stads medlemsmöte till ordinarie representant i Trafik- och renhållningsnämnden. De frågor jag kommer att driva starkast där blir gång- och cykelfrågor, tillgänglighet, spårburen trafik samt parkeringsfrågor.
Sedan tidigare har jag aviserat att jag lämnar stadsbyggnadsnämnden. Mitt sista möte var nu i augusti. Det blev 4 1/2 spännande år där. Men nu är det dags att gå vidare och bredda sig mer.

3 kommentarer:

  1. Grattis!

    Gratis kollektivtrafik vore nåt att driva också! Det är bara att dubbla trängselskatten och parkeringsavgifterna så är finansieringen fixad.

    Antar att det är på länsnivå som det drivs dock, men du får säkert till det. Tjänster och gentjänster du vet, kolla bara på Göteborg.

    SvaraRadera
  2. Martin: Önskar dig lycka till!
    "kanylbullen": Det finns inget som heter "gratis kollektivtrafik". Det är alltid någon som betalar. Avgiftsfri är nog ordet du letar efter.
    Huruvida det är en bra idé ordas det om. Vissa menar att det leder till en fördubbling av användningen, men att det av den fördubblingen bara är en mindre del som utgörs av tidigare bilister. Att få fler bilister att välja kollektivt måste vara A och O i planeringen. Inte minst efterssom den av bilismen pådrivna utglesningen gör kollektivtrafiken dyrare.

    SvaraRadera
  3. Det bästa vore om det kostade lite men "något". Det allra bästa för miljö och folkhälsa är om folk går och cyklar i högre utsträckning. Avgiftsfri kollektivtrafik är då att subventionera ett sämre alternativ, att med skattepengar bidra till ohälsa. Någon kostnad bör det därför vara, varje gång man åker buss/tåg. D.v.s., när Accesskorten blivit standard så bör även månads- och årskort tas bort.

    SvaraRadera